آيا لازم است ملتزم به عمل به فتواي مجتهد واحد بود يا ميتوان هر مسألهاي را در هر زماني با استناد به فتواي مجتهدي عمل كرد؟
اگر اعلم تشخيص داده نشده باشد ميتواند عرضاً و طولاً از يكي يا بيشتر تقليد كند.
شرايط عدول و رجوع از مجتهد زنده به مجتهدِ زندۀ ديگر چيست؟
شرط ندارد، مگر اينکه يکي از مجتهدين اعلم باشد.
در زماني که اعلم مشخّص نيست، آيا صرفاً بهخاطر در دسترس بودن مجتهد يا آسان بودن فتاوا، ميتوان به ديگري رجوع کرد؟
جایز است.
آيا تبعيض در تقليد، بايد بر اساس الاعلم فالاعلم باشد؟ يا همين اندازه که اعلم مشخّص نيست، ميتواند تبعيض در تقليد داشته باشد؟
تبعیض، در فرض مذکور جایز است.
اگر اعلميّت مجتهدي محتمل باشد، آيا باز هم عدول از او يا تبعيض در تقليد، جايز است؟
آيا تغيير مرجع تقليد، تشريفات خاصّي دارد؟
ندارد.
رجوع از مجتهد حيّ به مجتهد ميّت چه حکمي دارد؟
جایز نیست.
در احتياط واجب، مقلّد ميتواند يک بار به فتواي مجتهد ديگري عمل کند و بار ديگر به همان احتياط مرجع خودش؟
میتواند.
در احتياط واجب، آيا مقلّد ميتواند به مرجع اعلم ميّت رجوع کند؟
نمیتواند.
اگر مرجع در مسئلهاي احتياط واجب کرده و مقلّد در آن مسئله، به مرجع ديگري رجوع کرده باشد، براي دفعۀ بعد ميتواند در همان مسئله به مرجعي غير از مرجع قبلي رجوع کند؟
در مسائلي که مرجع تقليد فتوا دارد، آيا ميتوان به غير رجوع کرد يا تبعيضِ در تقليد داشت؟
در زماني که مرجع اعلم مشخّص نيست، میتواند.
آيا در انجام مسائل احتياطي (اعم از رجوع در احتياط واجب و نظایر آن) رعايت الاعلم فالاعلم لازم است؟
لازم است.
پدر و مادري در هنگام بلوغ فرزندشان، نام مرجعی را به فرزند خویش معرّفی میکنند و فرزند مقلّد آن مرجع میشود. پس از چند سال، آن مکلّف، تقلید از مرجع دیگری را برتر میداند، ولی اعلمیّت آن مرجع برای او اثبات نمیشود، هم چنانکه اعلمیّت مرجع خویش نزد او ثابت نیست؛ آیا میتواند عدول کند؟